lördag 1 december 2012

Månadsrapport november

Som ni kanske har märkt på så har min ekonomi varit något i ett stiltje och det är inte mycket som händer. Anledningen är att jag inte får studiebidrag utan all förvärvsinkomst blir genom extrajobbet och det är först nu i november som jag jobbat något sånär mycket så att det kan ge avtryck i grafen nästa månad.
En rolig sak är att aktieportföljen gått upp för första gången sedan juli och detta trots att H&M, som länge var mitt största innehav, gått ned en hel del. Just nu är den näst störst i portföljen. Att portföljen gått upp är först och främst Ratos förtjänst som efter en dipp är på väg upp igen. Dock fick vi ju lite dåliga nyheter igår tror jag det var, att de säljer av ett av sina innehav med förlust, ni kan läsa det jag vet om det här, jag tänker inte skriva om det mer än så.

Den ända investeringen jag gjorde denna månad var i ett företag utanför aktiemarknaden som håller på med internetmarknadsföring. Det är ett relativt litet företag jämfört med giganter som Goggle och Yahoo m fl. och det var genom en bekant som investeringen kunde göras. Det är dock kul att se att det redan nu går uppåt och investeringen har på bara 20 dagar gått från de investerade pengarna 8200 till 11339. Jag frågade i ett tidigare inlägg hur jag skulle redovisa detta då det ändå är en investering med lite mer risk än det jag vanligen investerar i, och jag valde att delvis göra som en av er föreslog att göra en separat redovisning av den posten  och kalla den osäkra investeringar. Debatten i mitt huvud gick som så att aktier kan ju också gå upp och ned och gör så hela tiden så varför inte slå ihop den med aktieposten medan en annan del av mig ville särredovisa den, i alla fall i början för att förhoppningsvis ha lite extrakoll på den och även ge er som läsare en chans att se hur det går med den. Jag kommer alltså inte ta ut pengar därifrån fören kanske till nästa höst så pengarna är alltså inte inkomster i den traditionella bemärkelsen och är aningen svårare att få ut i pengar än vad en aktie som handlas på Stockholmsbörsen är.  Den är dock inte lika bunden som en investering i en lägenhet är så någonstans där emellan. Man skulle kunna kalla den semibunden om det ”makes any sense at all”. Ni får gärna komma med synpunkter och idéer om ni tycker att jag kan göra detta på ett bättre sätt då ingenting är satt i sten och jag uppskattar konstruktiv ”kritik”.

Jag fortsätter söka jobb som jag börjat med denna månad och den jobbintervjun jag skrev om förut gick inte hem hos arbetsgivaren och det var en vän till mig som fick jobbet så jag får vara glad för hans skull. Jag ska på en till jobbintervju på måndag och fortsätter skicka ut mitt CV härs och tvärs. Jag börjar redan bli lite trött på det då det tar sån tid att registrera sig i alla system och läsa igenom de olika jobbeskrivningarna. Jag ska dock inte klaga, snacka om I-landsproblem liksom, jag är nog lite väl bortskämd.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar