måndag 1 oktober 2012

Månadsrapport september

Så var det dags för ännu en månadsrapport, är det något som är oklart kan ni läsa förklaringen här.
Månaden såg ut att gå riktigt bra tills sista veckan kom och aktierna började gå ner, speciellt HM som är mitt största innehav. Ett annat sänke denna månad var såklart min och Rebeckas resa till London som var en mycket lyckad resa men ur en ekonomisk lins så var det såklart inte bra.

Som jag skrev i augustis månadsrapport (publicerad 1:a sep) så skulle jag vara nöjd om vi gick plus denna månad, vilket vi gjorde. I tabellen kan ni läsa att det dock blev en mager ökning med 2604 kronor och målet att gå 7500 plus var långt borta.

Månadens aktieköp blev Ratos och som ni kan se så är nu HM, Tele2 och Ratos näst intill lika stora innehav i portföljen medan andra innehav (läs Transcom) inte ens kommer upp i 1% längre. Q3 rapporten för HM var en besvikelse för många analytiker och det pratas nu om att HM är dyr och borde sjunka. Jag ser positivt på det då jag gärna köper in HM igen på lägre nivåer. Jag har en vän som har börjat med aktier nu för några månader sedan och har väntat på att få köpa HM ända sen dess och nu när den gick under 230 så kunde han inte hålla sig längre utan köpte och var jätteglad. Detta impulsbeteendet påminner mig om nybörjare som vill in på  marknaden och tyvärr tar onödiga risker. Jag å andra sidan tycker det är lite dyrt och tror inte att jag kommer köpa HM fören de kommer runt 215, helst såklart ännu lägre.

För övrigt så har jag några projekt pågång som kan komma att ta lite kapital i anspråk men mer om det när det blir aktuellt.

/Henrik


2 kommentarer:

  1. En fundering: du anger att ditt mål är att öka värdet med 7500:-/månad. Du har inget separat sparmål där dina insatta medel är det viktiga - du skriver trots allt att du gärna köper HM till lägre priser vilket borde innebära att du vid dessa tillfällen inte kommer att klara av att öka värdet med 7500:-/mån för totala portföljen?

    Om du har separat (ny-)sparmål skulle du kanske ange det som en separat rad i din uppställning?

    SvaraRadera
  2. Jag har valt att inte ha ett separat sparmål då det ändå reflekteras i värdeökningen. Mitt mål är dock ett långsiktigt mål som inte kommer nås de månader då jag studerar om inte aktierna går upp väldigt mycket. Därav har jag inget emot om HM går ned en månad för att på lång sikt gå upp igen. Men jag förstår absolut din poäng men för mig kändes det inte som ett mål jag ville ha.

    SvaraRadera